Libanesisk linssoppa! <3

När min syrra  bodde i Stockholm fick jag smaka världens godaste linssoppa! Det var på hösten jag var där! Vi höll på att jobba med en kokbok! :) Restaurangen heter Libanesen och fanns uppe i stan (nu på söder....;)) Vi satt ute och käkade och drack ett gott vin till det! Det var en sådan höst eftermiddag när det var flera plusgrader! Så mysigt! I alla fall frågade jag om receptet och det var super tveksamt om jag skulle få det, men en kille som jobbade där gav mig i alla fall ingredienserna snabbt.....! :)Vad jag minns så var det så här!

 Har lagat den några gånger och den är sjukt god! Har du järnbrist, gravid eller känner dig trött! Så är detta super bra för kroppen! Mycket JÄRN! ...och det behöver vi ju alla!

LINSSOPPA

Gröna linser
Mangold
Citronsaft (massor)
Lök
Salt (rikligt)
Olja

Skölj linserna och koka linserna så att de blir al dente. Skölj linserna och ställ dem åt sidan.  Hacka löken och bryn den lätt i oljan. Lägg i linserna och häll på ca 1 liter vatten! När linserna börjar bli genomkokta kan du salta, hälla i mangold och citronsaften! Den ska ätas rykande het och vitt vin till smakar super! ;)



Mina fina nya ljusglas  som jag köpte idag! (Mause in a hause)!


En super bra kokbok!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0